Header image

Symfony Finland
Random things on PHP, Symfony and web development

Google Analytics -spämmiä loppuvuodesta 2016

Loppuvuodesta 2016 monet ovat ilahtuneet nähdessään sivustojensa kävijämäärän kasvavan Google Analytics -raporteissa. On helppo taputella itseään selkään onnistuneesta markkinointikampanjasta, tai laittaa nousu vain joulusesongin piikkiin.

Sanotaan, että mikä vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, ei sitä usein myöskään ole. Näin voi olla myös ruusuisten GA-raporttien suhteen.

Marras- ja joulukuussa 2016 Google Analytics "spämmi", eli tavallaan roskaposti on yleistynyt maailmanlaajuisesti. Tämä tarkoittaa että Google Analyticsin rajapintaan on syötetty tietoja jotka eivät pidä paikkaansa ja näin vääristävät tilastoja.

Tämä ei ole sinänsä mikään uusi juttu. Kaikkein yleisin GA-spämmi on ollut perinteisesti "referrer spam", eli analytiikkaraporteissa on viittauksia että sivustollesi on tullut käyttäjiä toisten sivustojen linkkien kautta. Todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole, vaan nämä ovat "haamukäyttäjiä", joista yleisimpiä osoitteita ovat olleet esimerkiksi lifehacĸer.com, motherboard.vice.com, blackhatworld.com, abc.xyz, thenextweb.com, brateg.xyz and boltalko.xyz.

Hieman tuoreempi metodi on kielikoodien käyttö, joilla onkin helppo saada hyvä näkyvyys GA raporttien etusivulla, sillä normaalisti siellä keikkuu vain muutama yleisin selainten kieli (fi, fi-fi, en, en-us, jne.), mutta näihin on viimeaikoina noussut selkeitä viestejä, kuten esimerkiksi:

  • Vitaly rules google ☆*:。゜゚・*ヽ(^ᴗ^)ノ*・゜゚。:*☆ ¯\_(ツ)_/¯(ಠ益ಠ)(ಥ‿ಥ)(ʘ‿ʘ)ლ(ಠ_ಠლ)( ͡° ͜ʖ ͡°)ヽ(゚Д゚)ノʕ•̫͡•ʔᶘ ᵒᴥᵒᶅ(=^ ^=)oO
  • o-o-8-o-o.com search shell is much better than google!
  • Secret.ɢoogle.com You are invited! Enter only with this ticket URL. Copy it. Vote for Trump!

Molemmat loppuvuoden 2016 Google Analytics spämmiaalloista (kieli- ja referrer-spämmiä) näyttävät tulevan Venäjältä. Näillä ei sinänsä ole helppoa saada mitään suoraa vahinkoa aikaan, vaan tarkoitus on lähinnä vääristää tilastoja ja saada huomiota. Raporteista nämä on myös helppo huomata trendeistä poikkeavina piikkelinä, esim:

Google Analytics spämmiiä

Mikäli yrityksen tavoitteet tai bonukset on jollain tavalla kytketty GA-raportteihin niin tämä voi olla jonkinlainen ongelma. Vaikka tämä on tällä hetkellä lähinnä lähinnä kosmeettinen haitta useimmille, niin vuosien päästä se voi aiheuttaa ihmetystä:

Mitä ihmettä tehtiin niin oikein joulukuussa 2016 kun liikenne kasvoi 371%?

Tuolloin markkinointitoimisto ja muut etsivät (lue keksivät) syytä tähän onnistumiseen ja taistelevat siitä kenen ansiota tämä prosenttiluku on. Harva jaksaa tai haluaa katsoa riittävän syvällisesti tilastoihin huomatakseen että kyseessä oli tilastojen vääristely.

Luontaisesti Google tekee parhaansa tämän(kin) spämmin estämiseksi. Esimerkiksi ylempänä olevat piikit viittauksissa ovat vain päivän tai parin pituisia - Google on reagoinut estämällä epäilyttävät rajapintakutsut. Nämä voi myös käsin suodattaa tuloksista, mutta harva niin tekee - raportteja jalostavat ammattilaiset toivottasti.

Jos tästä spämmistä kukaan hyötyy niin se on muut analytiikkatuotteet. "Ilmainen" Google Analytics itsessään on niin yleinen että sitä kannattaa tällä spämmillä pommittaa. Onkin hyvä muistaa että maailmalla on vaihtoehtoisia tuotteita kuten Piwik ja Yandex Metrica. Google Analytics on yleisin, mutta silti vain yksi muiden joukossa.

Tai kuka tietää, ehkä olen väärässä ja vuodenvaihteessa on tiedossa kaikkien aikojen venäläisturistien supersesonki.


Written by Jani Tarvainen on Wednesday December 14, 2016
Permalink -

Leave a comment

comments powered by Disqus

« Hakukoneoptimointi (SEO) ja web-komponentit (Web Components) -